Modellvasút, a világmindenség, meg minden.

"Piko Br106 umbau auf digital"

2015. február 21. - SomiTomi

A short English summary of the locomotive's latest overhaul is available here. I'm sorry for inconveniencing any Germans with the title of this post.

A régi modellek digitális üzemre való átalakítása néha nem egyszerű, a már emlegetett Piko tolatómozdonyba is csak úgy fért el a korábban beforrasztott dekóder, hogy kivágtam a mozdonysúlyból. Ennek fényében kicsit ambíciózus terv dekóderfoglalat beszerelésével próbálkozni, de rengeteg az előnye, kezdve azzal, hogy a szerelés nem okoz állandó fejfájást a dekóder mindent átfonó, érzékeny drótjai miatt. A terv nagyratörőségét csak fokozza, hogy egyedi panel készítésébe kezdtem, miközben (1) nem tudok nyomtatott áramkört csinálni, és nem éreztem magamban a tudást, hogy elsajátítsam ezt a tudományt, és (2) azért nem használtam a Csíkoshátú-féle mini panelt, mert féltem, hogy nem fér be (pedig az sem egy kifejezett óriás).

A kezdőlökést az adta a tervnek, hogy találkoztam a "törhető IC-foglalat" nevű jelenséggel egy mikroelektronikai bolt honlapján, ez ugyanis ugyanolyan fémhüvelyekből áll, mint amit a gyárilag előkézített mozdonyok panelja használ. Az első próbálkozás a már említett kudarccal végződött, de az is látszott, hogy nem lehetetlen megcsinálni. A megoldást az jelentette, hogy olyan próbapanelt használtam fel alapanyagként, amin egybefüggő sávokban van a réz bevonat, így az egy sávba forrasztott dolgok közt elektromos kapcsolat van.

20150221_163708_1_custom.jpg

Itt már előrehaladott állapotban van az előkészítés: a méretre vágott panelen a megfelelő helyeken átvágtam a rézbevonatot, illetve a dekóderfoglalat helyén felfúrtam a lyukakat 2mm-re. A vágás nem lett túl szép, mert ezek a próbanyákok valami olyan anyagból készülnek, amit a házi szerszámok nem szeretnek szépen vágni.

20150221_165413_1_custom.jpg

Még az első panel készítése közben felfedeztem, hogy az IC foglalatból a műanyagot szétvágva ki lehet venni a fémhüvelyeket. Így lényegében ugyanúgy lehet foglalatot csinálni, mint a gyári paneleken: a hüvelyeket egyesével a lyukakba kell nyomni, és forrasztással rögzíteni. Ezért is jó a "csíkos" próbanyák, mert a felfúrt lyuk mellett marad elég rézfelület a forrasztáshoz.

20150221_174341_1_custom.jpg

A panelt a hosszú géptér végbe, az izzó helyére állítva szereltem be, ehhez az izzó foglalatát, illetve az érintkezőit levágtam. A motor érintkezőin van egy-egy függőleges nyúlvány, amiken eredetileg egy zavarszűrő kondenzátor lakott, ezekhez könnyen lehet rögzíteni a panelt. Ezután már csak a dekóder csatlakoztatása, és a próbafutás/programozás van hátra (meg az örömtánc, hogy "Működik, MŰKÖDIIIIK").

A bejegyzés trackback címe:

https://somitomi.blog.hu/api/trackback/id/tr697194825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása