Világítás (megint)

2016. március 06. - SomiTomi

Én valahogy úgy vagyok a házilag készített dolgaimmal, hogy az első összeszerelés után legalább egyszer átesik valamilyen teljes szétbontással kezdődő átalakításon a dolog, mert (utólag) jut eszembe valamilyen jobb részletmegoldás. Ennek szép példája a 218-as mozdony világítása, amiben már a harmadik házi gyártású világítás működik, igaz nagyrészt az előző rendszer alkatrészeiből összerakva.

kep_medium.jpg

Eleinte igazából csak a "nyomtatott"  áramkörök rögzítését akartam jobban megoldani, de a tervezés végére odáig fajult a dolog, hogy a próbanyákból kivágott paneleket egyedileg maratott megoldásokra cserélem. Utóbbi inkább amolyan ujjgyakorlat jelleggel történt, amúgy a panelrajzolat nem kifejezetten bonyolult. Viszont ennyi teszt után már biztosan állíthatom, hogy lehet alkoholos filccel rajzolt mintát vas-kloriddal maratni, a fedetlen részek lemaródásához szükséges pár percet simán kibírja (én Edding tollat használok). Kis kézügyességgel és türelemmel szerintem bonyolultabb rajzolatok is elkészíthetőek a fotomaratáshoz szükséges eszközök nélkül is.

img_0039_custom.JPG

A fő feladat persze az így legyártott panelek rögzítése a mozdonyba, lehetőleg minimális átalakításokkal. A két alsó homlokfény paneljéhez végül két 1mm-es furatot készítettem az öntvénybe. Ezután egy darab gemkapcsot meghajlítottam amolyan strandkorlát-formára, hogy a két végét a furatokba lehessen dugni, majd epoxival ráragasztottam a nyák hátuljára. Így a ragasztás lényegesen könnyebben ment, mintha két rövid egyenes darabot vágok le.

img_0041_custom.JPG

A harmadik LED-et és az ellenállást tartalmazó nyákot is epoxival rögzítettem, jelen esetben közvetlenül a mozdony gyári paneljének végére. Itt sajnos két apró hiba is becsúszott, illetve az egyik még a rajzolásnál. Az ellenállás elhelyezése ugyanis úgy sikerült, hogy pont a világítás forrasztási pontjai fölé lóg, így azok nehezen hozzáférhetőek. Ez persze csak az összeszerelést érinti, a használatot nem zavarja. A másik hiba a LED helyzete, sajnos nem sikerült pont a fényvezető alá rakni, így a felső homlokfény halványabb a többinél.

img_0043_custom.JPG

Az említet hibák ellenére azt hiszem, hogy ezzel a világítás elnyerte végleges formáját, ugyanis az eredmény tetszetős. Mivel az alsó lámpák fénye kiszűrődött a mozdony orránál az öntvény és a kaszni közötti résen, ezért ide egy gumitömítésből vágtam ki darabokat.

img_0045_custom.JPG

Az utolsó lépés a fényerő beállítása volt a dekóderben, a felhasznált LED-ek ugyanis nagyon fényesek. Ennek a furcsa mellékhatása, hogy a mozdony menetközben még alaposan ledimmerelve is látható árnyékokat vet a falra, ami egészen érdekes látványt nyújt. Az élményt a videó sajnos nem egészen adja át, ugyanis csak 15 másodperces záridővel sikerült értékelhető fotókat készíteni.

Szóval azért tud valamit az emberi szem, mert ez élőben jól látszott a falon.

A bejegyzés trackback címe:

https://somitomi.blog.hu/api/trackback/id/tr138401422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.