80 034

2015. augusztus 18. - SomiTomi

Újabb mozdony mutatkozik be a blog keretei között, mert ennek is piszkáltam a lámpáit. Íme a Roco-féle 80-as sorozatú kisgőzös:

img_5599_custom.JPG

Viszonylag egyszerű kivitelű (és ennek megfelelő árú) modell, de a részletesebb rudazattal és füstpatronnal egészen látványos tud lenni. Világítani viszont gyárilag csak előre tudott, de azt a panel egészen sajátságos kialakítása miatt hátramenetben is. Leírni elég körülményes lenne, de szerencsére beszúrhatok ide egy zseniális Paint-tudásról tanúskodó képet is:

br80_platine_label_custom.png

A fenti képen a piros körben van a lényeges pont: a két világításkimenet össze volt kötve, hogy a füstpatron (és vele együtt az izzó is) mindkét menetirányban működjön. Miután a patront átkötöttem az F1-re, megszüntettem ezt az átkötést, hogy csak előremenetben világítson az izzó. A próbamenet során persze kiderült, hogy az izzó a hátsó világításhoz van bekötve. Emiatt egy darabig semmilyen fényforrás nem volt a mozdonyban, egy három napig működő SMD LED-es megoldást kivéve.

img_5595_custom.JPG

 Nemrég kitaláltam, hogy a hátsó lámpák mögé egészen könnyen beszerelhető két izzó, csak egy kis NYÁK kell, ami befér a dekódernek kitalált mélyedésbe. A kaszni széle alatt kiszűrődő fény miatt egy kis Duct Tape-et is be kellett vetnem (valójában nem az, de valami nagyon hasonló jelenség, csak fekete). Az így létrejött aszimetria (t.i. hogy a mozdony csak egy irányba világít) persze zavart, úgyhogy hamar visszaállítottam az első világítást is. Mivel a megfelelő kimenetnek a mozdony elejében van egy forrasztási pont (eredetileg a füstpatronnak), ezért a fényvezetőt félretéve közvetlenül a homlokfal mögé dugtam az izzót.

img_5609_custom.JPG

img_5607_custom.JPG

A nagy művet egy frissen vett ESU dekóderrel koronáztam meg, a gyári dekóder programozása ugyanis nehézségekbe ütközött. A nehézség nagyját a meglehetősen szűkszavú leírás adja, amiben ráadásul valami egészen nevetséges módon más van németül, mint angolul. És most nem a nyelvi különbségekről van szó, hanem arról, hogy a német CV-táblában 54 szerepel a "dimmer" sorában, két oldallal később angolul meg a 113-114 (hirtelen különváltak a menetirányok).  Sebaj, Tóbiás, az izzók fényerejére egyik sincs hatással. Hasonlóan furcsa a sebességgörbe is, akármit csináltam a CV6-tal, a menetszabályzó  olyan egyharmad állásánál már teljes "gőzzel" ment a mozdony. A neten talán meg lehetne találni a teljes CV-táblát, de a Roco ugyanazon a cikkszámon két (vagy több?) különböző dekódert is forgalmazott (féltek, hogy kifogynak az ötjegyű számokból?), így ki kéne hozzá olvasni a gyártóazonosító CV-t (amit nem tudok). Úgyhogy tartalék lett belőle, az új dekóder meg beköltözött új helyére, a csigakereket takaró műanyagra.

img_5611_custom.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://somitomi.blog.hu/api/trackback/id/tr997691620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.