Modellvasút, a világmindenség, meg minden.

Analóg...

2015. február 20. - SomiTomi

A múltkor említettem, hogy mivel a kezdetektől digitális volt a terepasztal vezérlése, ezért nincs semmiféle analóg vezérlőm. A Br106 próbájához használt Mekkmester megoldást nézegetve aztán megerősödött bennem a gondolat, hogy mégiscsak kéne valami szebb módszer az analóg járművek meghajtására. Például azért, mert a sínbetáp csatlakozón cserélgetni a csipeszeket nem túl kényelmes, még rövidtávon sem. A Br106-tal kapcsolatos projekt egyébként is időlegesen leállt, úgyhogy még mindig csak analóg üzemben lehet használni úgy ahogy.

Ezzel kapcsolatban most komoly dilemma állt elő: egyfelől jó lenne megcsinálni a dekódercsatlakozót, már csak azért is, mert már csináltam néhány nem visszafordítható átalakítást ennek érdekében. Másfelől viszont semmiképpen sem lesz egyszerű, nagyon kevés hely van rá, és ezt csak bonyolítja, hogy például a világítást nem rakhatom akárhova a fényvezetők miatt. Egy kicsit gondolatban pedzegettem a lehetőséget, hogy a világítást is átalakítom mondjuk LED-esre, de egy kicsit túl nagy macerának tűnik.

20150220_213422_1_custom.jpgSzóval arra jutottam, hogy kéne egy analóg vezérlő, de persze nem az egyszerű úton (vásárlás) indultam el. Megszállt ugyanis az ihlet, hogy építek egyet, mert mégis milyen nehéz lehet? Az elektronikai tudásomat az ilyesmi messze meghaladja, úgyhogy az interneten álltam neki keresni, mert DIY-úmtutatókból annyi van, hogy szélessávot lehet vele rekeszteni. Rövid kereséssel találtam is egy viszonylag egyszerűbb áramkört, ami lényegében egy potméter állását "erősíti" fel két tranzisztorral. A megvalósítás egész tűrhetően ment, bár elsőre a tápcsatlakozónak rossz tüskéire forrasztottam a drótokat (ezen a ponton felmerül a kérdés, hogy miért van egy kétpólusú csatlakozón 3 pin). A maradék próbanyákra épített point-to-point jellegű kapcsolás persze minden, csak nem szép, és rendes háza sincs, egy sztirollapból épült héjban lakik, aminek nincs alja és hátlapja. Ha már erről van szó: mindenkinek javaslom, hgy olyan próbanyákot vegyen az ilyen jellegű kendácsolásokhoz, amin a lukak valamekkora csoporokban (akár soronként) össze vannak kötve. Nekem ugyanis erősen kellett volna, hogy ki tudjak alakítani egy-egy "buszt" a pozitív és negatív pólusnak, mert ezekhez elég sok dolgot kellett közvetlenül kapcsolni. A tanulság persze az, hogy jobban át kéne gondolnom az ilyesmit, mert természetesen előtte voltam beszerzőúton. A látszat ellenére ugyanis nem heverészik az (egyre kaotikusabb állapotú) alkatrészes dobozomban például TIP33A tipusú tranzisztor. Működni viszont működik, és a próbák alapján úgy tűnik, hogy az említett tranzisztor sem akar felforrni üzem közben. Hogy aztán mennyire lesz tartós, azt nem tudom, nagy terhelésnek amúgy sem lesz kitéve, a kipróbálás tapasztalatai meggyőztek, hogy maradjak a digitális vezérlésnél :-)

megjegyzés: Ebben a bejegyzésben is elrejtett két linket a sablon :-)
Frissítés: Elkezdtem piszkálni a CSS-t amolyan "röptében tanulós" módszerrel, úgyhogy most aláhúzza a linkeket, bár az okát nem tudom :-)

A bejegyzés trackback címe:

https://somitomi.blog.hu/api/trackback/id/tr657172951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása